Kobieta z sokiem w ręce

Jakie witaminy i minerały są najlepsze dla kobiet w ciąży?

Powszechnie wiadomo, że kobiety w ciąży powinny o siebie dbać o wiele bardziej niż zwykle, w końcu rozwija się w nich nowe życie, a ich organizm jest przez to dodatkowo obciążony. Aby zapewnić zdrowie sobie oraz swojemu nienarodzonemu dziecku, przyszłe mamy powinny przyjmować odpowiednią ilość witamin i minerałów.

Czy wystarczy zdrowa dieta?

Niektórzy uważają, że wszystko co potrzebne, zawarte jest w odpowiednio skomponowanej diecie. Nikt nie podważa roli zdrowego odżywiania, posiłków bogatych w warzywa, owoce, zdrowe mięso, ryby, jednak dla kobiety w ciąży może to być ciągle zbyt mało. Nieprawdą jest, że przyjmowanie suplementów diety jest szkodliwe, gdyż zawarte w nich witaminy i minerały są sztucznie przetworzone, czasem jest to jedyny sposób na uzupełnienie poważnych niedoborów.

Najważniejsze witaminy i minerały w pierwszym trymestrze ciąży

Pierwszy trymestr ciąży jest bardzo ważny, dlatego też należy zadbać o to, by dostarczyć organizmowi niezwykle ważne dla niego witaminy i minerały:

      1. Kwas foliowy. Bez niego ani rusz. Jeśli ciąża jest zaplanowana, kobieta powinna udać się do lekarza już w momencie rozpoczęcia starań o dziecko, a ten zapewne przepisze jej witaminę B9, którą powinna przyjmować codziennie, także w czasie trwania ciąży.
      2. Witaminy z grupy B. Oprócz korzystnego wpływu na układ nerwowy i krwionośny, pomogą ci także w walce z mdłościami. Jeśli męczą cię wymioty, to suplementacja witaminy B6 poza produktami spożywczymi jest konieczna.
      3. Witaminy C i A. W tym wypadku należy zachować ostrożność, by nie przesadzić z ilość przyjmowanej witaminy A, w zupełności powinno wystarczyć przyjmowanie jej w postaci takich produktów spożywczych, jak: mleko, jego przetwory, jaja i ryby. Witamina C jest wyjątkowo istotna w przypadku ciąży mnogiej, cukrzycy ciężarnych czy nadciśnienia wywołanego ciążą.
      4. Jod i kwas DHA. Niedobór jodu może spowodować ciężkie upośledzenie umysłowe płodu, natomiast braki kwasu DHA niekorzystnie wpływają na rozwój układu nerwowego dziecka. Oprócz spożywania ryb morskich, jodowanej soli kuchennej i wody mineralnej bogatej w jod, zaleca się także przyjmowanie obu składników w formie suplementu.
więcej w temacie:  7 wskazówek jak przygotować się do ciąży

Najważniejsze witaminy i minerały w drugim trymestrze ciąży

      1. Kwas DHA.
      2. Żelazo. Jego niedobór powoduje anemię, która z kolei może mieć wpływ na zahamowanie wzrostu płodu oraz jego niedotlenienie, które często prowadzi do przedwczesnego porodu. Suplementacja żelaza powinna odbywać się pod kontrolą lekarza.
      3. Jod.
      4. Witamina D3. Odpowiada za budowę kośćca, chroni przed takimi chorobami, jak rak, cukrzyca, stwardnienie rozsiane, astma, a nawet autyzm. Aby zapewnić odpowiednia ilość tego składnika niezbędna jest suplementacja oraz światło słoneczne.

Najważniejsze witaminy i minerały w trzecim trymestrze ciąży

W tym czasie także konieczne jest uzupełnianie swojej diety o poszczególne witaminy i minerały, wśród których najważniejsze są:

      1. Witaminy C, E, D3.
      2. Kwas DHA, jod.
      3. Magnez. Pomoże ci na bolesne skurcze, które wywołane są jego niedoborem. Oprócz magnezu w postaci tabletek jedz jak najwięcej orzechów, kaszy gryczanej, płatków owsianych i kukurydzianych, pieczywa razowego i bananów.

Pomimo szerokiej dostępności różnego rodzaju suplementów diety w aptekach i nie tylko, lepiej nie przyjmować ich na własną rękę. Lekarz powinien dokładnie określić ile i w jakiej postaci mamy przyjmować dane witaminy i minerały. Pamiętaj o tym, że nadmiar może być równie szkodliwy co niedobór niektórych składników.

więcej w temacie:  7 wskazówek jak przygotować się do ciąży